Nie wszyscy wiedzą, że rok 2022 został oficjalnie okrzyknięty przez ONZ, Międzynarodowym Rokiem Szkła! Cieszą się przedstawiciele hut szkła należących do AGP, którzy rozpoczęli ten rok z przytupem.
Ardagh - firma obejmująca w Polsce 3 huty szkła w Ujściu, Wyszkowie i w Gostyniu zdobyła nagrodę specjalną w prestiżowym konkursie Kaizen Award Poland. Konkurs organizuje Kaizen Institute - międzynarodowa organizacja działająca od 1985 roku, doradzająca przedsiębiorstwom na całym świecie.
Podczas konkursu KAIZEN Award Poland 2021, w walkę o nagrodę przyznawaną firmom za niebywałe efekty działań ciągłego doskonalenia, polskie zakłady Ardagh zaangażowały się po raz pierwszy. Firma zgłosiła elektronicznie szczegółowo opisane trzy projekty.
- Po wstępnej ocenie komisji dostaliśmy pozytywną informację, że wszystkie 3 projekty przeszły dalej. Kolejny etap polegał na audycie wewnętrznym przeprowadzonym w naszych zakładach przez komisję Kaizen Institute Poland. - wyjaśnia Mariusz Petrow, regionalny kierownik ds. ciągłego doskonalenia w Ardagh Glass Packaging - Polska.
Podczas wizytacji w hucie szkła w Ujściu i Gostyniu, przedstawiciele komisji sprawdzali nie tylko projekty, ale też rozmawiali z pracownikami o tym, jak wdrażane jest ciągłe doskonalenie. Komisja była zainteresowana tym, jak firma dba o swoich pracowników, oraz jak pracownicy promują markę pracodawcy. W jaki sposób firma „oddolnie” włącza pracowników w działania, wykorzystując ich wiedzę.
– Komisji bardzo spodobało się to, co robimy od wielu lat. Członkowie komisji stwierdzili, że chcieliby spojrzeć na naszą instytucję jako na całość nie tylko przez pryzmat tych 3 projektów. Mieliśmy spotkanie z udziałem działu obsługi klienta, działu kadr - żeby opowiedzieć o włączaniu pracowników w rozwój firmy, o lokalnej współpracy ze szkołami, wsparciu WOŚP, praktykach, możliwości kształcenia uczniów oraz budowaniu marki pracodawcy na rynku - dodaje Mariusz Petrow.
Trzy projekty zgłoszone na konkurs to: „Program BiG – Best in Glass”, „Poprawa produktywności” oraz „Działania prewencyjne Covid-19”. Pierwszy „Program BIG - Best in Glass”, to projekt, w którym każdy pracownik, mający pomysł na polepszenie czy udoskonalenie warunków pracy, może wdrożyć go w życie.
- Chodzi o drobne usprawnienia w produkcji, poprawę swojego stanowiska pracy jak i poprawę bezpieczeństwa. Takie ukończone projekty można zgłaszać do programu BiG. Co miesiąc specjalna komisja zakładowa ocenia je i wybiera do nagrody finansowej 3 najlepsze i najbardziej pomysłowe. Pozostałe dostają specjalne punkty, które można późnej wymieniać w katalogu nagród na różne gadżety - wyjaśnia Mariusz Petrow.
Duże projekty wybierane są w cyklu kwartalnym. Tych małych projektów Polska firma ma ponad 300 rocznie.
- Ogrom ludzi angażuje się w te inicjatywy, bo zwykle za projektem stoi kilka osób. Duże projekty działają doskonale - mamy ich rocznie około 30-40. Ale są wdrażane strategiczne, co trwa przeważnie kilka miesięcy. To pokazuje pasję naszych pracowników. Tak naprawdę dajemy im narzędzia i metodologię i staramy się ich inspirować. Uzyskane efekty to zasługa zaangażowania pracowników na każdym szczeblu organizacji - mówi Mariusz Petrow.
Drugi zgłoszony projekt dotyczył butelek do piwa produkowanych w Ujściu. Został on poparty analizami i dużą ilością danych, co spodobało się komisji. Z kolei trzecia inicjatywa dotyczyła wszelkich działań, związanych z pandemią koronawirusa, które firma wdraża od 2 lat.
- Podeszliśmy do tej inicjatywy „kajzenowo”. Wszystkie informacje zbieraliśmy w jednym miejscu, sprawdzaliśmy co robią inne firmy i dzieliliśmy się doświadczeniami, na przykład z Mann+Hummel. Przekazaliśmy Kaizen Institute, jak zabezpieczamy naszych pracowników, żeby nie dochodziło do zakażeń, żeby rozprzestrzenianie się wirusa było jak najmniejsze. Rozdawaliśmy pracownikom kilkukrotnie tzw. pakiety ochronne, udoskonalaliśmy dozowniki na płyn dezynfekujący - na początku były ręczne, później wprowadziliśmy urządzenia na ścianę, a ostatecznie były dozowniki bezdotykowe - kontynuuje Mariusz Petrow.
Polskie huty szkła wyodrębniły specjalne miejsce na izolację dla wszystkich przychodzących przesyłek, dokumentów papierowych czy paczek.
- Z czasem wyeliminowaliśmy obieg dokumentów papierowych, a przeszliśmy na elektroniczne wydruki, faktury, e-podpis. Kupiliśmy specjalne lampy UV, które w ciągu nocy dezynfekują nam przedmioty i dokumenty - dodaje.
Podkreśla, że z obserwacji danych covidowych w zakładzie wynika, że absencja z tytułu koronawirusa nigdy nie przekroczyła 5%.
Na gali wręczenia nagród Kaizen Institute pośród laureatów swoje miejsce znalazła również firma Ardagh. Nagrodę odbierali: Mariusz Petrow - regionalny kierownik ds. ciągłego doskonalenia Ardagh Glass Packaging - Polska, Kasia Sznigir, kierownik HR z Gostynia, Bartek Ruta - lokalny kierownik ds. ciągłego doskonalenia oraz Maciej Buczkowski Optymalizator Procesu z Ujścia.
- Byliśmy ambasadorami naszych pracowników. To wszystko, co osiągnęliśmy zawdzięczamy naszej załodze. To są setki ludzi zaangażowanych w różne inicjatywy - mówi Mariusz Petrow.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.