Podczas przebudowy ul. Kolejowej w Gostyniu, kiedy prace drogowe prowadzone były na narożniku ulic 1 Maja i Kolejowej (październik 2025 roku) odsłonięto dziewiętnastowieczny bruk, bruk z dwudziestolecia międzywojennego oraz asfalt z lat 60. lub początku 70. XX wieku. Cały czas - aż do przekształcenia głównej ulicy w mieście w deptak, droga była przejezdna. W latach 60. ,70. a nawet 80. była to szosa dwukierunkowa.
Poniżej na zdjęciu ul. 1 Maja z przełomu lat 60. i 70. (ze zbiorów gostyńskiego muzeum).
- Zostały odkryte 3 warstwy nawierzchni - najstarsza to dziewiętnastowieczny bruk. Kolejna, to bruk pochodzący hipotetycznie z końca lat 20. ubiegłego wieku. Wówczas był kłopot z dużym bezrobociem, dlatego wykonywano wiele zadań w ramach prac publicznych, brukowano też inne miejsca w mieście. Cukrownia w Gostyniu zatrudniała wtedy podczas kampanii buraczanej ponad 1000 ludzi, żeby zdążyć z pracą. To jest tylko hipoteza, ale warstwa mogła być solidnie wykonana również 1928 r., kiedy była jeszcze koniunktura. Nie mamy zdjeć, ale mamy widokówki z początku XX w., ulica 1 maja wygląda dobrze. Nic nie sugeruje, że potrzebne są jakiekolwiek prace - mówi Robert Czub, dyrektor gostyńskiego muzeum.
Historyk przypuszcza, że wierzchnia warstwa asfaltowa, położona najwyżej, pochodzi najprawdopodobniej z lat 60. XX w. Z fotografii, na której w październiku 2025 r. uwieczniono przekrój drogi, wynika, że kolejne warstwy są „w komplecie”. Wszystkie były układane jedna na drugiej.
Poniżej na zdjęciu ul. 1 Maja z lat 70. i 80. XX w.
Zastanawiający dla Roberta Czuba jest fakt, że podczas kolejnych remontów nie zdejmowano starszych warstw drogi. Dlaczego?
- Sugerujemy się tym, że w innych miastach postępowano podobnie. Natomiast robiono tak najprawdopodobniej dla wzmocnienia nawierzchni. Było to wskazane, gdyż były to czasy, kiedy z każdym rokiem pojawiały się nowe pojazdy, które woziły coraz cięższe towary. Dla bezpieczeństwa i wzmocniena nawierzchni pod coraz cięższy transport, wczesniej były to zaprzegi konne. Układano kolejne warstwy, a poprzednich nie zrywano całkowicie - wyjaśnia Robert Czub. - To była jedna z dwóch głównych ulic miasta na osi wschód - zachód, droga istotna dla miasta. Okoliczności wymagały, żeby była to droga przejezdna, ale i stabilna. Dzisiaj to centrum handlowe, kilkadziesiąt lat temu funkcjonowała jako miejsce dystrybucji dóbr
Biorąc pod uwagę materiały, z jakich wykonano nawierzchnię drogi, dyrektor muzeum twierdzi, że Gostyń w przeszłości był bogatym miastem. Świadczyć ma o tym zwłaszcza najstarszy, dziewiętnastowieczny bruk.
Zdjęcia u zbiegu ulic Kolejowej i 1 Maja podczas przebudowy drogi w centrum miasta zrobił jeden z mieszkańców. Dyrektor muzeum postanowił je zachować.
- Mamy ciekawe czasy, 2025 rok. Asfalt na nawierzchni został już wczesniej zdjęty z drogi, wzdłuż której wyznaczono ul. 1 Maja, kiedy budowano deptak, jednak narożnik pozostał. Być może roboty wówczas nie posunęły się aż na ul. Kolejową, że taki przekrój, tak ułożone warstwy pozostały - tłumaczy Robert Czub.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.