reklama
reklama

Autokar zawiezie do lekarza i na targowisko

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Agata Fajczyk

Autokar zawiezie do lekarza i na targowisko - Zdjęcie główne

Gmina Gostyń od lat ma komunikację miejską. Wkrótce ruszy powiatowy transport zbiorowy | foto Agata Fajczyk

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Linie komunikacyjne użyteczności publicznej będą uruchomione od marca 2 razy w tygodniu. Założenie jest takie, aby jeden z kursów nakładał się na jeden z dni targowych w Gostyniu.
reklama

Dziewięć linii autobusowych z kursami dwa razy w tygodniu - od marca samorząd powiatu gostyńskiego uruchamia pilotażowy projekt publicznego transportu zbiorowego. Ma on zmniejszyć „wykluczenie transportowe” na naszym terenie.

          Na mapie powiatu istnieją tzw. białe plamy komunikacyjne. Problem wykluczenia transportowego dotyka najczęściej ludzi najsłabszych: biednych, starszych i z niepełnosprawnościami. Do obszarów wykluczenia należą te, gdzie jest słabo rozwinięta infrastruktura i siatka połączeń autobusowych: są to małe miejscowości, główne wsie i obszary peryferyjne. Uruchomienie dodatkowych linii autokarowych na terenie powiatu gostyńskiego to program pilotażowy, który miałby ułatwić mieszkańcom dojazdy do lekarza, do urzędu, szkoły czy na targowisko.

Dwa razy w tygodniu

O planach, związanych z uruchomieniem regularnego przewozu osób radni powiatowi rozmawiali na posiedzeniach komisji stałych oraz podczas sesji w grudniu 2020 r. Powiat gostyński od kilku lat interesuje się rozwojem publicznego transportu zbiorowego.

- Przed czterema laty rada powiatu uchwaliła plan transportowy, który określa pewne możliwości. Obecnie zarząd powiatu gostyńskiego zamierza z niego skorzystać - wyjaśniał Jerzy Ptak, naczelnik wydziału komunikacji i dróg w Starostwie Powiatowym w Gostyniu.

Przy wprowadzaniu w życie inicjatywy nazywanej „programem pilotażowym” samorząd powiatowy chce skorzystać z dofinansowania z tzw. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przygotowano 9 konkretnych propozycji przebiegu tras.

- Każda jakakolwiek zmiana przebiegu linii wymagać będzie stosownej uchwały rady powiatu - wyjaśniał naczelnik komunikacji i dróg.

Linie komunikacyjne użyteczności publicznej będą uruchomione od marca 2 razy w tygodniu. Założenie jest takie, aby jeden z kursów nakładał się na jeden z dni targowych w Gostyniu.

- Wiem z doświadczenia, że sporo mieszkańców przyjeżdża do stolicy powiatu na targ, a przy okazji do urzędu, do lekarza, żeby załatwić inne sprawy - mówił Jerzy Ptak.

Zaplanowano, żeby z oddalonych miejscowości do Gostynia autokar przyjeżdżał w godzinach przedpołudniowych, ale niekoniecznie rannych - wtedy kiedy zaczynają prace urzędy, kiedy rozpoczyna się i trwa targowisko. Powrót ma nastąpić za 2, 3 godziny.  

- Aby sprostać dotarciu na wszystkie targowiska, we wszystkich gminach, to jest zbyt daleko idące oczekiwanie na ten moment. Jeśli istniejące linie udałoby się rozpropagować i wykorzystywać coraz szerzej, byłoby dobrze - wyjaśniał naczelnik Jerzy Ptak.

Inicjatorzy uruchomienia powiatowego transportu zbiorowego zdają sobie sprawę, że 9 linii autokarowych nie jest w stanie przebiegać przez wszystkie miejscowości powiatu.

- Przygotowaliśmy ten projekt z uszczupleniem miejscowości gminy Gostyń, ale zanim to zrobiliśmy, zapytaliśmy gminę, czy w kolejnym roku będzie to kontynuowane [funkcjonujący od lat bezpłatny transport miejski - przyp. red.]. Odpowiedź była pozytywna, więc nie chcieliśmy zdublować komunikacji miejskiej - wyjaśnił Jerzy Ptak. - Nie możemy z jednej strony na początku objąć zbyt dużo miejscowości, gdyż to generuje koszty. Najpierw musimy przetestować, sprawdzić. (...) Nikt nie wsiądzie do takiego [autokaru], który pojedzie 1 godzinę czy dłużej do Gostynia - dodał.

 Ceny powinny być atrakcyjne

          Niektórzy radni mieli wątpliwości co do cen biletów, jakie zaproponowano. Mirosława Bigaj, która pochyliła się nad tematem zauważyła, że w tabeli znajdującej się w załączniku, nie są zsynchronizowane ceny biletów miesięcznych z cenami biletów jednorazowych, normalnych (np. na trasie od 3 do 10 km koszt biletu normalnego wynosić miałby 4 zł, a miesięcznego 120 zł).

- Wydaje mi się, że ktoś ustalając ceny, które są bardzo wysokie, przyjął założenie, że transport będzie odbywał się każdego dnia i dlatego przelicznik jest trzydziestokrotny w stosunku do biletu jednostkowego - zauważyła radna.

Proponowane ceny biletów miesięcznych uznała za absurdalne i wyraziła obawę, że nikt ich nie kupi. Zwróciła uwagę, że powiatowy transport zbiorowy na danej linii będzie funkcjonował 2 razy w tygodniu.

- Czyli maksymalnie to 4 bilety jednokrotne - cena tego biletu miesięcznego powinna w sobie tę kwotę zawierać - dodała.

Mirosława Bigaj stwierdziła, że bilety miesięczne powinny być atrakcyjne dla mieszkańców powiatu, podobnie, jak cały ten program.

- Wszyscy liczymy na to, że wypali, że to będzie nowa jakość, zwłaszcza jeśli chodzi o mieszkańców małych miejscowości - przekonywała radna.

Naczelnik Ptak wyjaśnił, że kwoty proponowane za bilety w uchwale są cenami maksymalnymi i wskazał, że można je zmniejszyć. Ma do tego prawo zarząd powiatu przy podpisywaniu umowy z przewoźnikiem - wtedy może określić wysokość przychodów z danej linii czy za dany kurs.

- W ogóle nie zakładamy tutaj przychodów z biletów. Nikt dzisiaj się nie odważy powiedzieć, ile z tego tytułu wpłynie pieniędzy - mówił naczelnik Jerzy Ptak.

Poparł go radny Walczak:

- Zgadzam się - to rynek i rzeczywiste potrzeby zweryfikują. Rachunku ekonomicznego nie będziemy mieli. Przewoźnik zostanie wybrany w drodze przetargu, a wtedy dowiemy się jaka firma, czym i za ile będzie woziła mieszkańców powiatu.

Więcej w bieżącym numerze "Życia Gostynia"

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama