Oszustwo w jednej rodzinie
W czwartek, 14 czerwca 2024 roku gostyńscy policjanci zostali zawiadomieni o oszustwie metodą "na BLIK".Dwie spokrewnione ze sobą mieszkanki powiatu gostyńskiego poinformowały policjantów, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym ich krewnej, a następnie podszywając się pod nią, skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK.
- 54-latka dostała wiadomość z prośbą o opłacenie zakupów na kwotę 5 tys złotych, a 31-latka o opłacenie rachunku na kwotę blisko 9 tys. złotych. Po dokonaniu przelewów zadzwoniły do krewnej, która rzekomo prosiła o pieniądze. Wtedy dowiedziały się, że zostały oszukane, a konto społecznościowe krewnej zostało przejęte przez oszustów. Kobiety straciły łącznie blisko 14 tysięcy złotych - relacjonuje podkomisarz Monika Curyk z Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu.
Na czym polega "oszustwo metodą na BLIK"?
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Informacje: KPP Gostyń
KLIKNIJ GRAFIKĘ, żeby PRZECZYTAĆ ARTYKUŁ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.