Od jakiegoś czasu w mediach i social mediach regularnie pojawiają się informacje dotyczące lekarstw, których brakuje w aptekach. Wielu z nas było w sytuacji, w której musiało szukać danego specyfiku w kilku aptekach. Niewiele osób jednak wie, że jest sposób, aby sprawdzić, która placówka ma go na stanie.
Lekarz wręcza ci receptę? Poproś, by sprawdził, gdzie jest dostępny lek
Pierwszym sposobem jest poproszenie lekarza, żeby sprawdził dostępność leku. Musimy bowiem wiedzieć, że od końca zeszłego (2022) roku lekarze mogą korzystać ze specjalnego systemu, dzięki czemu mają dostęp do aktualnej i wiarygodnej bazy o brakach leków w aptekach. Dzięki temu mogą zaoferować pacjentowi odpowiedni zamiennik, a pacjent łatwo sprawdzi, gdzie go kupi.Co jednak, kiedy trafimy do lekarza, który nie korzysta z systemu? Wówczas musimy poradzić sobie sami, co nie znaczy, że musimy obdzwonić, czy odwiedzić wszystkie apteki w mieście. Możemy to sprawdzić, siedząc w wygodnym fotelu. Jest kilka sposobów.
Telefoniczna Informacja Pacjenta. Ten numer warto zawsze mieć pod ręką. Kiedy z niego skorzystamy?
Pierwszy to skorzystanie z bezpłatnej infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia. Numer Telefonicznej Informacji Pacjenta to 800 190 590. Co ważne, jest ona czynna przez 24 godziny 7 dni w tygodniu.
Przed wybraniem numeru warto przygotować kilka informacji:
- Konkretne nazwy leków wraz z liczbą opakowań;
- Dawki leku – np. 200 mg, 400 mg;
- Miejsce zamieszkania lub miejscowość, w której planujesz wykupić lek.
Osoby, które chciałby porozmawiać z konsultantem infolinii, mają wyboru aż sześć ścieżek kontaktu. Każdy może wybrać tę, która mu najbardziej odpowiada. Warto zapamiętać podane numery lub zapisać je w widocznym miejscu, by w razie potrzeby móc natychmiast z nich skorzystać. Powinniśmy również wiedzieć, że istnieje opcja zamówienia połączenia z konsultantem w innym terminie. Możemy z niej skorzystać, jeżeli nasze pytanie nie należy do pilnych. W takim przypadku powinniśmy oczekiwać telefonu zwrotnego od pracownika infolinii.
Z konsultantem TIP możemy skontaktować się:
- dzwoniąc pod numer: 800 190 590
- jeśli dzwonimy z zagranicy, musimy wybrać numer (+48) 22 125 66 00 (połączenia płatne zgodne z cennikiem operatora)
- korzystając z czatu tekstowego z konsultantem – czat jest dostępny całodobowo
- korzystając z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego
- pisząc e-mail w swojej sprawie na tip@nfz.gov.pl
- korzystając z formularza kontaktowego.
Warto również wiedzieć, że konsultanci, którzy obsługują linię TIP, pomagają także w innych istotnych kwestiach, o których naprawdę warto wiedzie. Podpowiedzą nam, jeżeli wiedzieć m.in.:
- gdzie jest najbliższa placówka medyczna: poradnia lekarza rodzinnego (POZ), pomoc medyczna w nocy (między godzinami 18:00–8:00 rano następnego dnia) lub szpital;
- gdzie jest najbliższa apteka.
Bardzo istotną informacją jest również fakt, że dzwoniąc w godzinach 8:00-18:00 można również zdobyć informacje o prawach pacjenta od specjalistów Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Mimo że numer ten jest bardzo pomocny, wiele osób wciąż o nim nie wie. Musimy jednak pamiętać, że wybierając infolinię jako drogę sprawdzenia, gdzie kupimy dany lek, nie mamy możliwości zarezerwowania go.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.