Reklama

Dodatkowe dyżury urzędu. Przedsiębiorco, zobacz, czy jesteś w bazie

Opublikowano: pt, 27 gru 2019 20:06
Autor:

Dodatkowe dyżury urzędu. Przedsiębiorco, zobacz, czy jesteś w bazie - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Kultura

W kontekście dużego zainteresowania przez podmioty zobowiązane dokonaniem wpisu w Bazie o danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), w sobotę 28 grudnia 2019 roku, w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego przy al. Niepodległości 34 w Poznaniu pracownicy Urzędu będą pełnić dodatkowy dyżur.

Zainteresowane osoby mogą skorzystać z dodatkowego dyżuru 28 grudnia br. w godzinach 8.30-14.30 w dwóch punkach: w Sali Posiedzeń nr 1 (parter) oraz sali nr 1023 na X piętrze. Więcej informacji zobacz: TUTAJ.

Przepisy dotyczące bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami wchodzą w życie od 1 stycznia 2020. Tym razem dotyczą przedsiębiorców i wiążą się z dodatkowymi obowiązkami, których niedopełnienie grozi dotkliwymi karami. Zostały wprowadzona przez Ministerstwo Środowiska w celu przeciwdziałania nieprawidłowościom występującym w tym sektorze, a także by móc monitorować ilość opakowań zużywanych przez firmy.

Czym jest BDO?

To system teleinformatyczny, który dysponuje bazą danych o przedsiębiorcach wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Np. firma wykorzystuje materiały budowlane: farby, cement itp., produkuje tym samym odpady w postaci opakowań po tych produktach. Powinny być one ewidencjonowane w specjalnym rejestrze. Do tej pory odbywało się to „na piechotę” na papierowych kartach. Dzięki rejestracji w systemie możliwe będzie dokładniejsze gromadzenie danych związanych z tą działalnością, co jednak wiąże się jednocześnie z dodatkowymi obowiązkami dla przedsiębiorców.

Kiedy należy dokonać rejestracji?

Objęci obowiązkiem rejestracji do BDO podatnicy powinni dokonać formalności do końca 2019 roku. Od stycznia 2020 roku na tych, którzy tego nie zrobią, będą nakładane kary, wynoszące nawet do miliona złotych. Co więcej, od takich podatników odpady nie będą odbierane, a oni sami nie będą mogli wystawić elektronicznej karty odbioru odpadów. Karta papierowa, która była do tej pory w tym celu wykorzystywana, nie będzie już spełniała swojej roli.

Kto musi mieć wpis w Rejestrze BDO

Obowiązek wpisu mają posiadacze odpadów: ich wytwórcy oraz osoby fizyczne i prawne będące w ich posiadaniu. Rejestr prowadzą urzędy marszałkowskie. W zależności od rodzaju działalności wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu. Obowiązek rejestracji dotyczy także firm jednoosobowych, które wytwarzają odpady i muszą w związku z tym prowadzić ich ewidencję. Są to np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, firmy budowlane. Żeby się upewnić, czy przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji, warto sprawdzić to na stronie internetowej: Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Tam można wypełnić ankietę i uzyskać konkretną informację, czy mamy się wpisać do bazy oraz dokonać ewentualnej rejestracji.

Ile to kosztuje?

Opłatę rejestrową należy wpłacić na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, w kwocie 100 zł dla mikroprzedsiębiorców, dla większych firm wskazanych w wykazie - 300 zł.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE