reklama

Techniki i zasady jazdy na rondzie - kiedy kierowca znajdujący się na rondzie ma pierwszeństwo?

Materiał promocyjny

Opublikowano:
Autor:

Techniki i zasady jazdy na rondzie - kiedy kierowca znajdujący się na rondzie ma pierwszeństwo? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Artykuł partneraSkrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli element infrastruktury drogowej zwany potocznie rondami, pozwala na skuteczne rozładowanie ruchu ulicznego i zmniejszenie ryzyka wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń. Dla wielu osób poruszanie się po rondach stanowi jednak spore wyzwanie. W jakich sytuacjach kierowca ma pierwszeństwo? Kiedy należy ustąpić miejsca innym uczestnikom ruchu?

Ronda jednopasmowe - najpopularniejsze rozwiązanie

Skrzyżowania jednopasmowe o ruchu okrężnym są zdecydowanie najczęściej występującymi rondami na terenie naszego kraju. W klasyfikacji tego typu połączeń dróg można wyróżnić przynajmniej kilka podtypów, jednak to właśnie jednopasmówki można spotkać niemalże w każdym mieście. Przepisy dotyczące ruchu drogowego dokładnie precyzują zasady poruszania się po rondach, a kluczową rolę odgrywa obecność przed skrzyżowaniem znaków drogowych C-12 oraz A-7.

Pierwszy z nich stanowi oznaczenie typu skrzyżowania, natomiast znak A-7 określa konieczność ustąpienia pierwszeństwa przez kierowcę poruszającego się pojazdem włączającym się do ruchu na rondzie. W standardowym przypadku przed skrzyżowaniem umieszczone są oba wymienione znaki, przez co kierowcy zbliżający się do ronda mają obowiązek przepuszczenia każdego samochodu poruszającego się po skrzyżowaniu.

Rondo jednopasmowe nie wymaga zajmowania przed wjazdem na skrzyżowanie określonego pasa ruchu – każdy samochód porusza się bowiem po tym samym. Oznacza to, że wjazd na skrzyżowanie tego typu jest możliwy w przypadku odpowiedniej ilości przestrzeni i braku obecności innych uczestników ruchu drogowego. Z kolei samo opuszczenie ronda dowolnym zjazdem również wydaje się być stosunkowo oczywistym zagadnieniem, jednak warto pamiętać o tym, że w przypadku braku obecności przed skrzyżowaniem znaku drogowego A-7 zasady poruszania się po rondzie ulegają zmianie. Wówczas kierowców obowiązuje zasada prawej ręki, zgodnie z którą należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom po stronie prawej. Taka infrastruktura drogowa jest zdecydowanie rzadziej spotykana w Polsce, dlatego wjazd na rondo tego typu – podobnie jak i na każde skrzyżowanie - wymaga zachowania szczególnej ostrożności i koncentracji. Żaden kierowca nie chce bowiem, aby następna składka OC wykupiona na Warta.pl lub u innego ubezpieczyciela wzrosła w wyniku szkody spowodowanej podczas kolizji.

Ronda wielopasmowe, czyli zmora polskich kierowców

Znacznie bardziej problematyczną kwestią są ronda dwupasmowe i zasady poruszania się po nich. W tego typu sytuacji kierowcy mają do czynienia z dwoma lub większą liczbą pasów ruchów, które należy zająć w zależności od wybieranego zjazdu. Większość skrzyżowań o ruchu okrężnym posiada oznaczenia drogowe poziome, natomiast w przypadku ich braku obowiązują ściśle określone zasady. Skrajnie prawy pas służy do opuszczania ronda przy wykorzystaniu pierwszego lub drugiego zjazdu, a więc pas ten jest z reguły zajmowany przez kierowców wykonujących manewr skrętu w prawo lub jazdy prosto. Z kolei skrajnie lewy pas przed skrzyżowaniem dotyczy pojazdów zawracających na rondzie oraz kierowców wykonujących manewr skrętu w lewo. W niektórych przypadkach można spotkać się również z pasem środkowym, który z reguły służy do kontynuowania jazdy prosto. 

Pod względem pierwszeństwa na rondach wielopasmowych obowiązują identyczne zasady jak na tego typu skrzyżowaniach jednopasmowych – przy obecności znaku drogowego „Ustąp pierwszeństwa” należy włączyć się do ruchu, przepuszczając pojazdy znajdujące się na rondzie, natomiast brak tego oznaczenia ponownie wymusza na kierowcach kierowania się zasadą prawej ręki.

Problematyczny jest natomiast sposób opuszczania ronda – skorzystanie z każdego z wyjazdów wymaga zajęcia skrajnie prawego pasa na skrzyżowaniu nawet wówczas, kiedy sam manewr dotyczy skrętu w lewo lub jazdy prosto. Błędem powodującym zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia kolizji i zwiększenia opłat za ubezpieczenie OC w przyszłości jest natomiast sam manewr zmiany pasa na rondzie. Należy go bowiem wykonać odpowiednio wcześniej przed zbliżeniem się do samego zjazdu – większość kierowców decyduje się na to działanie w ostatniej chwili, co prowadzi do braku odpowiedniej ilości czasu na zasygnalizowanie samego manewru i wynikających z tego stłuczek.

Zasady poruszania się po rondach

Powyższa wiedza w pełni wystarcza do wprowadzenia w życie praktyk, które zagwarantują bezpieczne poruszanie się po rondach. Zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju, można spotkać inne typy rond, takie jak na przykład skrzyżowanie turbinowe. Charakteryzują się one częściowym lub całkowitym oddzieleniem od siebie poszczególnych pasów ruchu, co prowadzi do zminimalizowania ryzyka wystąpienia kolizji. Każde ze skrzyżowań o ruchu okrężnym może posiadać również dodatkową sygnalizację świetlną, która będzie warunkować moment włączania się do ruchu poszczególnych pojazdów. Z kolei na rondach z ruchem tramwajowym pojazdy poruszające się po szynach mają pierwszeństwo wyłącznie w przypadku wjazdu oraz wyjazdu ze skrzyżowania - w pozostałych sytuacjach kierowcy samochodów osobowych nie są zobowiązani do ustępowania pierwszeństwa.

Poszukując odpowiedzi na tego typu dyskusyjne pytania dotyczące kierowania pojazdami osobowymi, warto zapoznać się ze szczegółowymi analizami ekspertów, dzięki którym możliwe jest pełne zrozumienie niejasnych kwestii, jakie dotyczą ruchu drogowego – na blogu Warta.pl można znaleźć nie tylko porady odnośnie do wyboru polis OC, ale także te dotyczące metod bezpiecznego poruszania się po drogach. Ostrożność w połączeniu z odpowiednią dawką wiedzy to podstawy, które pozwalają na płynne i bezkolizyjne poruszanie się po nawet najbardziej skomplikowanych skrzyżowaniach.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE